TREBALL PER ÀMBITS EN 1ER D' ESO I APRENENTATGE BASAT EN PROJECTES. ABP



ORIENTACIONS PER AL DESENVOLUPAMENT DELS ÀMBITS TUTORS I TUTORES 1ER D' ESO.

El treball per projectes ajuda a l' alumnat a aprendre a aprendre, els motiva a descobrir i, el més important, afavoreix un aprenentatge significatiu i inclusiu.



Els Projectes que s'apliquem a 1r d’ESO en els àmbits, són unitats d’aprenentatge, de durada variable, poden ser trimestrals, que busquen motivar l’aprenentatge de l' alumnat, ajudant-los a aprendre a aprendre, a fer-se preguntes i a trobar eines per a poder-les respondre.
  • Es parteix de l’interès de l’alumnat del grup-classe sobre un tema concret, o d’una proposta presentada pels tutors/es que els semble motivadora. Alguns exemples d’aquests interessos poden ser: “Com podem fer un ús segur d’internet?. “Fem un programa d’eliminació de residus”, “Fem un estudi sobre els estereotips en els treballs o en la publicitat”, “Aprenem sobre sostenibilitat”,…
  • Es treballa en grups cooperatiu, estimulant l' ajuda entre igual.
  • Els projectes són una metodologia lligada a la innovació i a la inclusió.


 

Els projectes de treball són l'eix de referència als àmbits, ja que l'agrupació de diferents matèries en àmbits permet l'estructura per desenvolupar projectes interdisciplinaris.

El treball per projectes es caracteritza pel fet que els continguts estan integrats, no fragmentats per àrees de coneixement, ja que es tracta d'un treball interdisciplinari. Pel que fa a les activitats dels projectes, aquestes estan centrades en la recerca, en la investigació, en el plantejament de preguntes o problemes en funció d'un producte final que pot tindre formes diverses:

Una exposició, un dossier, un bloc, una presentació audiovisual, una representació teatral, un objecte, un servei, etc. En aquest sentit, les tasques estan contextualitzades; és a dir, es basen en contextos reals o que podrien ser-ho i, a més, té tanta importància el procés de treball centrat en les competències com el resultat final.

Aquesta manera de plantejar l'assoliment de l'aprenentatge augmenta la motivació de l'alumnat i fomenta la seua autonomia, alhora que permet atendre la diversitat a partir de l'agrupament en equips, de la selecció de materials, recursos i activitats o en l'atenció individualitzada.

Aquest és el web de Capgirem l'ESO, una xarxa d'Instituts, grups de treball i professorat d'Educació Secundària que busquen formes alternatives d'organització per ajustar-se a les demandes educatives actuals. En la pàgina tenim vídeos, recursos i materials molt útils per a l' organització en àmbits.

Punxa en la imatge per accedir a la pàgina.

És interessant subscriure's al canal de youtube de Capgirem l' ESO on hi han múltiples experiències penjades sobre els Treballs per àmbits i Projectes interdisciplinars.

Punxa en la imatge i entraràs directament al canal de Youtube i podràs suscriure't.

 

RECURSOS PER AL TREBALL PER ÀMBITS DEL CEFIRE

Punxa en la imatge per accedir al contingut.


 

EL TREBALL PER ÀMBITS